21 Mayıs 2016 Cumartesi

# Kıssadan Hisse # osmanlı ve tavla

“TAVLAMAK” FİİLİ İLE “TAVLA” OYUNU İLİNTİSİ NEDİR?



Tavla, dünyadaki en eski oyunlardan olup her milletçe sahipleniliyor arkadaş. Yok bizim millete ait yok biz bulduk diye. Yavaş yaa sakin olun, tavla kesinlikle Türkiye’nin Trabzon eyaletinin Akçaabat kasabası menşeili bence. Hatta direkt bana ait, ilk bizim evde bulundu J

Yukarıdan da anlaşılacağı üzere bugünkü konumuz, canıııımmmmm bitanecik oyun tavla. Tavla oynamayı bilmeyenleriniz illaki vardır ve pek tabii ki normal. Ama ben de öyle bir kafa var ki tavlayla ilgili, sanki hiç kimse tavla oynamayı bilmeme hakkına sahip değilmiş gibi. Ne demek tavla oynamayı bilmiyorum, kalk git ortamdan be terbiyesiz diye kızasım geliyor J Arkadaşlıklarımı bunun üzerine kuruyorum.

. Merhaba ben Gamze, tavla oynamayı bilir misin?
. Hayır bilmiyorum!
. Kalk git bee bi de oturmuş karşıma çay içiyo, la bas git J

Evet durumum vahim ve abartı farkındayım ama sevilmez mi? Tavla oynamayı bilenler şu an beni çok daha iyi anlıyordur diye düşünmekteyim. Gün içinde hiçbir şey yapmasam da olur nerdeyse; tavlam, kahvem ve rakip kafi şu fani ömrüme. Abartmıyorum hunharca, çılgınlar gibi, aç susuz, bitap bir şekilde tavla oynadığımı biliyorum. Tabi öyle ki karşınızdaki de en az sizin kadar tavla oynamayı sevmeli, bağrına bağrına basmalı 2 zar 30 pul canııımmm platformu J  Ben bu konuda şanslı olanlardanım.  Allah çiftleri bilip de birbirlerinin karşısına çıkarıyor bak emin olun.



Şimdi gelelim “tavlamak” fiilinin “tavla” ile bağlantısına. Bakın size minnak bir tüyo vereyim, bilmeyenler acilen tavla oynamayı öğrenmelisiniz. Tüyomuz şu, fena halde birinden hoşlaşıyorsunuz. Karşılıklı geldiniz konuşuyorsunuz adamdan atak beklemeden sen direkt konuya girmek istiyorsun. Çözüm çok basit; TAVLA J

 “Berkecancığım tavla oynamayı bilir misin? Ben çok severim. Hadi oynayalım mı, bi güzel ifadeni alayım.” Deyin ve gerisine karışmayın. Boşuna kullanılmıyor herhalde “tavlamak” ifadesi. Yani buradan pay biçin işte daha ne diyeyim. Demek ki ilişkilerin tavla oynamak ile bi ilgisi var ki, “tavlamak” diye bir tabir pelesenk olmuş dilimize.  Yani sırf birini tavlayacağım diye de gidip sabah akşam kasıp da tavla oynamayı öğrenmeyin tabi. Ama tavlamak fiili kesinlikle buradan geliyor olmalı. Tavla oynarken bir bakmışsın rakip olmaktan çıkmış karşındaki kişi. Anaa o ne göz süzmeler, o nasıl laflar iltifatlar. İşte bundan dolayıdır, birinin arkadaşlık teklifi kabul edildiğinde “tavladım” ifadesinin kullanım nedeni J Bence öyle valla.

Buradan da yola çıkarsak, hadi hep birlikte mantık kuralım. Şimdi ben tavla oynamayı çok seviyorum. E benim erkek arkadaşım da çok seviyor. Ama o zamanlar ortada bi tavlanma durumu söz konusu değil. İki yakın arkadaş olarak her Allah’ın günü bıkmadan tavla oynuyoruz. Pullar cirit atıyor yerlerde o kadar gaza gelip pat küt oynuyoruz. 7 ay boyunca tavla oynanır mı her gün? Biz oynadık valla ve sonuç, tavladık birbirimizi J Tavlanın kişileri birbirine yaklaştırma özelliği var.



Bu arada tavlacığımızın tarihi MÖ. 3000’li yıllara kadar dayanıyor sakın ola hafife almayın.  Osmanlılarda bile tavla önemli bir yer tutuyor. Hem de yükseliş dönemlerinde çılgınlar gibi tavla oynanmış düşünün. Buyurun işte tavlanın faydalarında biri daha J tavla = Yükselme Devri J


Velhasıl kelam, tavlanın faydaları saya saya bitmez arkadaşlar. Devletlerin yükselişinden, ilişki oluşumuna kadar birçok faydası var güzide oyunun. Tavla bir oyun değil yaşam biçimidir bu böyle biline J

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder