28 Ağustos 2016 Pazar

# çok eşliliğin nedeni nedir # çok eşlilik

ÇOK EŞLİLİK (POLİGAMİ) NEDİR?


Arkadaşlar çok eşlilik; tam anlamıyla doyumsuzluktur. Diğer bir anlamıyla ise, azla yetinmeyi bilmemektir. Hatta bir diğer anlamı ise, aç gözlülüktür. Hatta ve hatta en aklıma yatan anlamı ise, kadınlara verilen değerin en aza indirgendiği, kadınlık gururunu ve onurunu hiçe sayan bir anlayış biçimidir. Haa şöyle de bir durum var, çok eşlilik bazı ülkelerde kadınlar için de geçerlidir. Kadınlar birden fazla erkekle evlenebilme özgürlüğüne sahiptir ancak belirtmeden geçemeyeceğim, olmaz olsun böyle özgürlük. Bu kadar da net!

Tanımlamasını ciddi anlamda yapmak gerekirse çok eşlilik diğer bir adıyla Poligami: bir kimsenin aynı anda birden fazla kimseyle evli olma durumudur. Çok karılılıkçok kocalılıktır. Bazı dinlerde ziyadesiyle yaygın olmasıyla birlikte, pek çok ülkede ise kanunen suç olarak kabul edilmektedir. Hatta Birleşmiş Milletler, insan haysiyetine eşitliğine aykırı olarak buluyor bu durumu e tabi normal olarak, ve engellenmesi için de çağrıda bulunuyor. Ama kime ya da neye fayda. Dinimizce 4 evliliğe kadar erkeklere caiz görülmüş bu durum. Bundan dolayı devamlı bunu başa kakanlar var. “dinimiz bile kabul et beee sana ne?” diye. Pardon da o zaman rica ediyorum ayeti düzgünce okuyup anlayınız. Öyle dinin arkasına sığınıp, dinimizce hak görüyor demeyin. Ayette diyor ki; “eğer yetim kızların haklarını tam gözetemeyeceğinizden korkarsanız, sizin için helal olan kadınlardan ikişer, üçer, dörder nikah edin. Eğer yine adaleti gözetemeyeceğinizden korkarsanız, bir tane ile ya da sahip olduğunuz cariye ile yetinin. Bu sizin adaletten ayrılmamanız için daha uygundur.” Anlayabildiniz mi şimdi? Yani din bunu hoş görüyor deyip de, hunharca evlilik yapamazsın dini bütün adam. Tekrarlıyorum, ayeti iyi oku anla ondan sonra savun görüşünü. Ayette “yetim kız” diyor, “adalet” diyor, “hak” diyor, “hukuk” diyor. Anla sadece, boş okuma. İşini geleni kendine pay çıkarma. Ben dini alet etmeden olaya, kendimce içimden geçenleri ve düşüncelerimi yazacağım. Nihayetinde “din” din olduğu için kabul edilmeli ve uyulmalı ona göre hareket edilmeli. Ancak din çıkarlar uğruna her türlü olaya ve konuya alet edilirse o zaman vay insanlığın haline.


Şimdi merak ediyorum esasında, evliyken çok eşlilik ne oluyor sevgiliyken ne? İkisi içinde mi geçerli bu durum? İnsanlar neden çok eşliliğe ihtiyaç duyar? Arkadaşlar aslında en doğru soru şu olacaktır benim nazarımda, neden çok eşlilik? Bence asıl soru bu. Bu konuyla ilgili taaa çocukluğa kadar mı inilmeli yoksa günümüzün getirisi olarak mı görmek lazım. Başka nedenler sunmak gerekirse, nedir bazı insanlar için poligamiyi cazip kılan? Elbet bir nedeni vardır. Ama ne olursa olsun, ister kadın ister erkek asla kabul etmeyeceğim bir konudur.

Kendimce bazı nedenler buldum ben. Şöyle ki, bence bazıları için çocukluk döneminde yaşadığı bazı olaylar, kimisine göre arayış doğru aşkı ve kişiyi bulana kadar deneyeceği, bazılarına göre tatmin olma şekli, bazısına göre de rüştünü ispatlama çabası. Nedenler elbette çoğaltılabilir. Çok eşliliği haklı bulan taraflar kendilerinden de yola çıkarak daha farklı açıklamalar ve nedenler getirebilirler konuya. Ama benim aklıma gelenler ve üzerinde durduğum işte yukarıda saydığım nedenler.
Çok eşliliği seçen erkeklerin eşlerinden birinin illaki psikolojik bir rahatsızlığı vardır görüşündeyim. Ha bu demek değildir ki akıl sağlığı yerinde değil ya da daha farklı rahatsızlıklar söz konusu olsun. Çünkü soruyorum size, hangi kadın ister bir erkeği daha doğrusu eşini kendinden başka üç kadınla daha paylaşmayı? Ya da hangi erkek ister kendinden başka üç erkek hayatında? Hangi şartların bu kişileri böyle bir evliliğe ittiği de araştırılmalı tabi. Ama sanmıyorum ki hepsi aşk evliliği olsun. Sanmıyorum ki aynı anda hepsine aynı duygular beslensin. Sanmıyorum ki hepsine aynı saygı gösterilsin. Bilemiyorum ki biri daha mı ağır basar eşin gözünde? Birini daha mı çok ister yamacında? Hayır yani eğer öyleyse neden diğerlerine ihtiyaç duyuyor? Haa en son evlenilen olmasın daha çok sevilen? Haliyle üçünden boşanmak demek külfet mi demek olur? Valla millet ben çıkamadım işin işinden var gerisini siz düşünün :)

Nihayetinde psikolog değilim sosyolog hiç değilim. Ama az çok aklım, fikrim, düşünme yetim varsa çok eşliliği tam anlamıyla doyumsuzluk olarak görmekteyim. Her meyvenin tadı ayrıdır gibi bir durum söz konusu bence bu tarz bir yaklaşımda. Biriyle yemek yemeyi seversin, biriyle cinsel birlikteliği, biriyle sohbeti severken diğerinin parasından yararlanırsın. Bu mudur yani? E madem öyle belirli bir sayıyla sınırlı kalmasın bu durum anasını satayım. 5, 10, 15 eş alsın dursun kişi hayatına. Ee nihayetinde bu kadar farklı karakter varken insanlıkta, bir iki az gelir doymalara bazı huylara. Daha bunun güzel yemek yapanı vaarrr, güzel bakanı vaarrr, güzel seveni vaaarrr, erkek çocuk doğuranı vaarrr, vücudu daha güzel olanı vaarrr, kasları daha gelişmiş olanı varrr, cüzdanı daha da kabarık olanı vaarr. Var oğlu var. Bu mu yahu mantık yeminle sıyıracağım şimdi :)


Bir de şöyle bir sıkıntı var yalnız, diyelim ki kişi evli ve eşini aldattı. Hatta aldatıyor. Ee bu oluyor ikinci kişi hayatında. Sonra eşini onunla aldatırken onu da bir başkasıyla aldatıyor hoppaa bu da oluyor diğerini aldatma. Devir daim şeklinde sürüp gidiyor. Demek oluyor ki, sadece birden çok kişiyle evlenmek değil ki mevzu bahis ilişkiler için de gayet de yaşanılan bir sorun olsa gerek. Aldatmak işte, aldatmalar neden var doyumsuzluktan değil mi? Eşinde bulamadığını başkasında arama dürtüsü değil mi? Ya da gözü dışardalık değil mi? Millet inan olsun kendi kendime soru sormaktan tam olarak konuyu işleyemedim. Ancak baktığım zaman da sorular bile yersiz kalıyor bu düşünceyi savunan insanlar karşısında. Tamam herkesin düşüncesine belki saygı duymak gerekir ama duymuyorum arkadaş yaa duymuyorum hadi bakalım hodri meydan :)

Arkadaşlar nihayetinde her şeyin başı sevgi ve saygı. Birden fazla eşi savunuyorsan sen, hayatına aldıklarının hiç birine saygı duymuyorsun demektir. Hayır bunu kabul edip de evlenenlere ne demeli peki? Baktın ki adam/kadın senden başka biriyle daha evlenmek istiyor e arkadaşım boşan madem o da mı olmuyor? Tamam bazı dinlerce kadının boşanması yasak. Ama işte buyurun size bir eşitsizlik buyurun işte kadınını meta olarak görme anlayışı. Nepal’de kadınlar birden çok erkekle evlenebiliyor. Peki erkek de kalkıp buna itiraz edemiyor mu acaba? Orada da durum aynı mı? Erkek mi meta olarak görülüyor? Haa bazısı da çıkıp tüm yüreklilikle “ben çok eşliliğe karşıyım” der, sonra bir bakarsın çılgınlar gibi aldatır eşini. Eee hani karşıydın gözünün yağını yidiğim :)

Ay bir de bir yerde okudum çok güzel bir başlık bu: “çok eşlilik erkeğin skoru kadının ayıbı” :) sizce de güzel bir yazı değil mi? Erkek yaparsa elinin kiri kadın yaparsa var gerisini siz düşünün işte. Her şeyi de benden beklemeyin ya bi zahmet :) Amerika’da mesela yapılan bir araştırmada, erkeklerin %70’inin kadınların ise %30’unun evlilik dışı ilişki yaşadığını ortaya çıkarmış. Buradan da anlayacağımız üzere, aslında insanlar tek eşliliği savunup çok eşliliğe göz kırpıyor gibi geldi bana. Kaçamaklar insanların pek hoşuna gidiyor, yeni heyecanlar farklı bedenler.


Yalnız ülkemizde aile kurumuna fazlasıyla önem veriliyor. Ancak buna rağmen yine ülkemizde, erkekler birden fazla kadınla evlenebildiği gibi aldatmalar da erkeklerin nazarında kötü karşılanmıyor. İşte yukarıda da dedim ya erkeklerin skoru olarak lanse ediliyor bu. Ha ortada aşk, sevgi yoksa evliliğe de karşıyım ben. Bu ister kadın olsun ister erkek, seveceksin arkadaş seveceksin. Mantığı ön planda tutup bitmeye mahkum mutsuz evlilikler ya da ilişkiler yaşamayacaksın. Mantığı silip at demiyorum, yüreğin baskın gelmeli bir tık, atmalı kalbin görünce karşında sevdiceğinin güzelim gözlerini. Valla arkadaşlar, ziyadesiyle nefret ettiğim bir konu olmakla birlikte çok eşlilik, bazı ülkelerce yaygın olması tam anlamıyla facia.


Kadın erkek ayrımı yapmadan belirtmek isterim ki, günümüz toplumlarında aldatmayı bile kabul etmezken kişiler geçip de “tek bir kişiye bağlı kalınır mı yaaa bir sürü nefes dolanırken etrafta” nidalarıyla matah bir şeymiş gibi anlatan güruh, ya insan olun lafınızın arkasında durun ya da söz olun uçup gidin. Umarım ki anlatabilmişimdir :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder